POŠKOZENÉ LOŽISKO V KOLE. PŘÍČINY POŠKOZENÍ A SPRÁVNÁ DIAGNOSTIKA
15.02.2019 15:13Ložisko, které je čím dál tím častěji součástí náboje s čidlem ABS, je v kole každého automobilu, kde by teoreticky mělo vydržet po celou dobu provozu vozidla. Avšak existuje mnoho vnějších faktorů, které negativně ovlivňují životnost ložisek. Jaké mohou být příčiny jejich poškození a jak je správně rozpoznat?
V automobilech je mnoho míst, která vyžadují užití ložisek. Primárně je to samozřejmě v kole. V případě ložisek kol rozlišujeme tři hlavní druhy. Prvním z nich je nejstarší ložisko valivé, které se skládá ze soustavy dvou kuličkových nebo kuželíkových ložisek uzavřených v jednom plášti. Uvnitř ložiska se nachází mazivo a výrobce udává jeho vstupní zatížení. Dalším druhem je ložisko, které je součástí náboje. Tento model se nedá rozložit a vyměňuje se jako celek. To jsou součástky lisované do těhlice. Třetí generace, podobně jako druhá, představuje celé moduly zároveň s límci k upnutí brzdového kotouče, čepu a kola. Takovéto soustavy obsahují nejčastěji také čidla otáčkové rychlosti, využívané systémy ABS/ESP. I když se vyznačují jednoduchostí montáže, v případě poškození jsou výrazně dražší.
Ložiska kol by při správném používání automobilu neměla být zdrojem problémů. Skutečnost je však jiná. Příčin jejich poškození
může být mnoho a ne vždy se dají rozpoznat bez vyjmutí dílu. Co má největší vliv na životnost těchto součástek?
„Životnosti ložisek v kolech nepochybně nepřeje agresivní jízda. Prudké točení volantem ve velké rychlosti způsobuje, že na ložiska působí obrovské boční síly. K poškození ložiska, i když si to často neuvědomujeme, může dojít i během nárazu, když automobil udeří kolem např. do obrubníku. Nepříznivým vlivem, který způsobuje nadměrné opotřebení ložisek, je také nesprávně nastavená geometrie zavěšení kol a vůle v řízení, které mohou způsobovat silné vibrace, poškozené disky kol a pneumatiky.“
Způsob jízdy a technický stav vozidla jsou tedy rozhodujícími faktory, které mohou způsobit předčasné opotřebení ložisek. Když ložiska vykazují vůli nebo hlasitý chod, je to signál k výměně z důvodu jejich opotřebení nebo poškození. Správná diagnostika je
klíčová především k vyloučení špatného fungování jiných částí řídicího systému a zavěšení kol. Jak ji udělat?
„Ověření poškozených ložisek spočívá v provedení testovací jízdy, aby bylo možné zjistit, které kolo vydává charakteristický zvuk, který se pojí s tímto typem poškození. Poškozené ložisko bude během jízdy hlučet a tento zvuk připomíná narůstající šum nebo šoupání. Podstatné je, aby byl automobil testován při různém zatížení nejen na rovné cestě, ale také v zatáčkách. Statická metoda zase spočívá ve zvednutí automobilu na zvedáku a energickém točení kolem, o kterém si myslíme, že je poškozené. Poškozené ložisko bude vydávat výše zmíněný zvuk. Důležitá je také kontrola vůle, která se provádí zachycením kola nahoře a dole a následným cyklickým otáčením s ním. Směr pohybu kolem je klíčový, pokud se někteří opírají o kolo zprava doleva, pak kontrolují úplně jiné součástky.“
Především na to, abychom před namontováním nového ložiska zkontrolovali stav součástek, které fungují společně s ním, tedy čepů a brzdových kotoučů. Je nutné také dávat pozor na všechny kovové a gumové ochrany a k samotné výměně používat pouze profesionální nářadí, které je určené k daným ložiskům. Jednoznačně je také třeba zvážit výměnu obou ložisek.
zdroj: www.elit.cz